Politik om samfundsansvar (Corporate Responsibility) - CR
Ansvarlig virksomhedsadfærd / Corporate Responsibility (”CR” i det følgende: ”Corporate Responsibility”) indebærer at drive virksomhed på en måde, som efterlever værdier, viser respekt for mennesker, samfundet og miljøet, at imødekomme og i visse tilfælde gerne overstige de retslige og etiske forventninger, som interessenter og samfundet har til Norli Pension.
Ved at træffe beslutninger, som på en retfærdig måde balancerer kravene fra forskellige interes-senter, vil Norli Pension bidrage til langsigtet tryghed og tage ansvar for fælles udfordringer i samfundet. Norli Pensions interessenter, for så vidt angår Corporate Responsibility, omfatter kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere, leverandører, miljøet, samfundet og øvrige interessenter, som berøres af Norli Pensions virksomhed.
Norli Pension skal sikre, at selskabet har en konsekvent måde at forholde sig til, hvordan selskabet drives, hvilket ligeledes gør sig gældende for de værdier, som ligger til grund for beslutninger truffet i Norli Pension. Principperne beskriver ledelsens forpligtelse i forhold til at drive selskabet på en ansvarlig måde i overensstemmelse med selskabets værdier.
Herudover understøtter principperne forebyggelse og håndtering af Norli Pension omdømmerisiko.
Værdier
Hensyn til Norli Pensions værdigrundlag og til god etik i øvrigt skal være en naturlig del i Norli Pensions beslutningsproces.
Norli Pensions værdigrundlag
Norli Pension vil være en stabil partner i pensionsbranchen og skal skabe tryghed for de kunder, der har en pensionsordning i Norli Pension.
Anvendelse af værdigrundlaget
Norli Pensions værdigrundlag skal anvendes i alle dele af Norli Pensions virksomhed og skal fungere som fundament for, hvordan Norli Pension driver sin virksomhed og på anden vis behandler eller forholder sig til kunder, medarbejdere, leverandører, samarbejdspartnere og samfundet generelt.
Bekæmpelse af diskrimination
Norli Pension vil i ansættelsen af medarbejdere gå imod diskrimination på grund af etnisk tilhørsforhold, religion (eller anden trosopfattelse), hudfarve, køn, alder, civilstatus, seksualitet eller handicap.
Forebyggelse af seksuel udnyttelse af børn samt børnepornografi
Norli Pension vil i det omfang, det er muligt, modvirke seksuel udnyttelse af børn samt børnepornografi. Norli Pensions medarbejdere skal, også når de er på tjenesterejse i udlandet, respektere dansk lovgivning i relation til seksuel udnyttelse af børn samt børnepornografi.
Risici
Norli Pension har vurderet de risici i relation til Norli Pensions forretningsaktiviteter, som potentielt indebærer en væsentlig negativ påvirkning af miljø, sociale forhold og medarbejderforhold, respekt for menneskerettigheder, antikorruption og bestikkelse.
Norli Pension vurderer ud fra et relevans- og proportionalitetssynspunkt, at den potentielle risiko for negativ påvirkning af medarbejderforhold, respekt for mennerettigheder, antikorruption og bestikkelse er væsentlig.
Norli Pension har valgt at forebygge og håndtere disse risici som følger
- Medarbejderforhold
- Løbende fokus på personaleledelse, trivsel og medarbejdertilfredshed
- Respekt for menneskerettigheder
- Integreret i alle selskabets handlinger
- Antikorruption og bestikkelse
- Forebyggende indsats i form af stor fokus på intern kontrol gennem relevante styrende dokumenter på området.
Norli Pension vurderer ud fra et relevans- og proportionalitetssynspunkt, at risici vedrørende miljø og sociale forhold ikke pt. er så væsentlige, at selskabet har behov for særskilte retningslinjer for håndtering disse risici.
Styrende principper
Kunder
Norli Pensions evne til at administrere kundernes pensionsprodukter og services, som på bedste måde imødekommer de behov, som findes hos de forskellige kunder, er grundlaget for Norli Pensions værdi som virksomhed. Norli Pension har et ansvar for at leve op til den tillid, som kunderne viser.
Norli Pension skal:
- Møde vores kunder på en måde, der af kunden opfattes som ordentlig
- Give passende rådgivning med udgangspunkt i kundens behov
- Sikre at vi giver kunderne tydelig information om, hvordan deres midler investeres
- Gøre det enkelt for kunderne at give feedback samt lytte til og agere ud fra den
- Være effektiv, grundig og omsorgsfuld i håndtering af eventuelle kundeklager.
Medarbejdere
For at tiltrække og fastholde medarbejdere vil Norli Pension skabe et miljø, hvor medarbejdere kan udvikles og kombinere deres fagkundskaber med kundefokus og engagement.
Norli Pension skal:
- Rekruttere og belønne medarbejdere retfærdigt og efter fortjeneste
- Fremme medarbejderens helbred og velbefindende i arbejdsmiljøet
- Muliggøre en dialog med medarbejderne, lytte aktivt og opmuntre deres deltagelse i problemløsning
- Investere i medarbejdernes udvikling og muliggøre karriereudvikling og personligt avancement, inklusive engagement i samfundsaktiviteter
- Stå vagt om medarbejdernes rettigheder, inklusive men ikke begrænset til, foreningsfrihed og kollektive overenskomstforhandlinger
- Sætte pris på og opmuntre til mangfoldighed blandt medarbejderne, samtidig med at man behandler den enkelte person med værdighed og respekt
- Se klager fra kunder som en vigtig kilde til indsigt og en mulighed for forbedring.
Leverandører og samarbejdspartnere
For Norli Pension gælder Corporate Responsibility også for outsourcingpartnere. Corporate Responsibility skal præge Norli Pensions relationer til leverandører og samarbejdspartnere samt selskabets indkøb.
Norli Pension skal, hvor det er passende, tilstræbe
- Langsigtede relationer med leverandører, og agere retfærdigt og ærligt i alle sager, som vedrører leverandører og øvrige samarbejdspartnere
- Et Corporate Responsibility-perspektiv, når der træffes beslutning om indkøb af varer og ydelser
- At samarbejde med leverandører og samarbejdspartnere for at skabe bevidsthed om og bidrage til, at disse reducerer deres egen miljøpåvirkning og øger deres samfundsengagement
- Hensigtsmæssig styring af udbudsrunder for indkøb, herunder skelne mellem retten til at attestere omkostninger ved indkøb og retten til at udvælge leverandører.
Det er vigtigt, at Norli Pensions udbudsrunder for indkøb afspejler etiske hensyn, leveringssikkerhed, fremtidige omkostninger, effektiviseringer, lokal lovgivning og er i overensstemmelse med Norli Pensions værdier samt Norli Pensions øvrige styrende dokumenter.
Samfund
Norli Pension skal:
- Respektere de grundlæggende menneskerettigheder, som de beskrives i centrale konventioner om menneskerettigheder, f.eks. FN’s menneskerettighedskonvention, som Danmark har forpligtet sig til at efterleve
- Følge principperne i FN-initiativet Global Compact og OECD’s principper for multinationale virksomheder
- Overholde FN’s konvention om børns rettigheder.
Miljøet
Norli Pension vil medvirke til at mindske vores negative miljøpåvirkning. Norli Pension har en direkte miljøpåvirkning og en indirekte påvirkning, som opstår i forbindelse med indkøb af tjenester og produkter samt ved investeringsbeslutninger. Denne miljøpåvirkning vurderes at være begrænset ud fra et proportionalitetssynspunkt.
Investeringer
Norli Pension foretager ikke direkte kapitalinvesteringer.
Styring og etik
Norli Pension driver virksomhed og tilbyder tjenester, som karakteriseres af krav om tillid. Et godt omdømme er derfor et af selskabets vigtigste aktiver. Derfor skal der opretholdes høje etiske standarder i hele virksomheden.
Norli Pension skal:
- Sørge for, at virksomheden altid drives i overensstemmelse med gældende love samt øvrige eksterne og interne regler. Norli Pension skal også sikre, at Norli Pensions etiske regler og politik om ansattes egen handel opfyldes
- Ikke yde direkte eller indirekte bidrag til politiske partier, organisationer eller privatpersoner, som er politisk engagerede
- Leve op til sine værdier
- Gøre sit bedste for at imødekomme alle på en fair måde
- Sikre, at medarbejdere og samarbejdspartnere ikke modtager bestikkelse
- Ikke deltage i korruption
- Undgå alle aktiviteter, som kan føre til en faktisk interessekonflikt, eller som opfattes som en sådan.
Bestikkelse
Bestikkelse er en fordel, som gives med henblik på væsentligt (på en upassende måde) at påvirke en person i udførelsen af hans/hendes opgaver. At give eller modtage bestikkelse er alvorlige forbrydelser, som kan begås af en person med en betroet stilling, er arbejdsgiver eller udøver en opgave for Norli Pension. Det er strengt forbudt for Norli Pensions medarbejdere at give eller modtage bestikkelse.
I kontakten med kunder, leverandører eller samarbejdspartnere, må Norli Pension eller Norli Pensions medarbejdere ikke tilbyde eller modtage penge, goder eller gaver af væsentlig værdi eller af en værdi, som ville kunne udgøre bestikkelse eller på anden vis ville kunne tolkes som et forsøg på væsentligt at påvirke den person, der modtager gaven / godet. Norli Pensions medarbejdere skal registrere gaver, repræsentation og goder i overensstemmelse med særligt fastlagte retningslinjer herom.
Norli Pensions politik om forebyggelse af bestikkelse og korruption beskriver, hvordan Norli Pension identificerer og håndterer risici for bestikkelse og upassende påvirkning.
Whistleblowing
Whistleblowing er en benævnelse på rapportering af uregelmæssigheder, såsom (potentielle) lovovertrædelser og (potentielle) overtrædelser af interne regler og retningslinjer. Norli Pensions medarbejdere har mulighed for anonymt at rapportere handlinger eller situationer, som strider mod vores regler og retningslinjer. Forretningsgang for anmeldelse af uregelmæssigheder findes bl.a. i Norli Pensions politik om forebyggelse af bestikkelse og korruption.
Marts 2019